HJÆLP: JEG SKAL PRØVE AT VÆRE VEGANER I 1 UGE!

4. august 2016

Hello beauties! Jeg har de seneste par uger fulgt med i nogle veganske facebook grupper – og jeg synes altså at det er vildt spændende! Jeg har derfor valgt at tage udfordringen op og være veganer i en hel uge, jeg starter allerede her på mandag!!! Der vil løbende komme opdatering på hvordan det går og efter den uge, så vil jeg altså overveje om dette projekt er noget for mig og om dette virkelig skal være min nye livsstil?!?! Jeg har lige nu brug for DIN hjælp, da man som veganer kun må spise vegansk – men jeg kender kun til at, man ikke må spise kød. Så hjælp mig og smid en kommentar med, hvad jeg ikke må spise! Jeg håber at I også vil følge med i mit forløb som veganer i 1 uge. Tak på forhånd!

Relaterede indlæg

26 Kommentar

  • Reply Hamsa Yassin 4. august 2016 at 11:16

    Gabha

  • Reply Martin Angelo Sunesen 4. august 2016 at 11:26

    Hej. Det er super nemt at være veganer, det kræver bare at man tænker lidt mere over hvordan man lever sit liv. Ingen kød, ingen mælkeprodukter, ingen æg og ingen honning. Der er jo heldigvis massere af andre spændende ting man kan spise. Jeg vil anbefale at hente de 2 Apps : Is it Vegan? Og Vegsafe. Så kan du tjekke Enumre og søge på forskellige madvarer og produkter. At være veganer handler jo ikke kun om mad, så du skal også have tjekket alle dine rengøringsartikler, Make up osv. Jeg håber at du vil blive veganer, for dyrene, for jorden og for dig selv.

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 11:33

      Hej Martin! Tusind tak for din kommentar, det vil jeg tage til mig og håber også at den her livsstil vil være noget for mig, nu må vi jo se! 🙂

  • Reply Astrid 4. august 2016 at 11:27

    Hvis det er eller kommer fra et dyr, er det ikke vegansk. 🙂
    Derudover vil jeg anbefale dig at følge nogle madplaner, da det altid er svært at prøve en ny måde at spise på og finde på. Her har du et rigtig godt udvalg til forskellige behov og økonomiske råderum: http://madmedmedfoelelse.dk/madplaner/
    Held og lykke med det medfølende valg! 🙂

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 11:34

      Uhh, det vil jeg tjekke ud! Tusind tak 🙂

  • Reply Dea 4. august 2016 at 11:46

    Det lyder mega fedt! I stedet for at skrive hvad du ikke må spise kommer jeg lige med et par ideer til lækre ting, som jeg personligt elsker at spise og som ikke er for grøntsags-salat-agtige (For nogle gange skal man også have noget mere snasket ;))

    – Bananer (gerne. frosne) blendede med kakaopulver, havre/ris/soyamælk og en smule peanutbutter. Alt efter væskemængden bliver det til is eller smoothie.
    – Tern af søde kartofler vendt i rasp med krydderier som chili, paprika, spidskommen etc. og lidt olie i ovnen i ca. 15 minutter. Fungerer super godt i wraps med avokado og hvad man ellers har lyst til.
    – Karrysovs af kokosmælk med forskellige grøntsager som squash, peberfrugt, broccoli og cashewnødder med ris til.
    – Avokado on toast eller brød med peanutbutter, banan og kanel.
    – Müsli med plantemælk og evt. tern af frugt eller frosne bær på.

    Held og lykke med det! Og husk, hvis man kommer til at lave en fejl, så går det nok. Bare idet man prøver gør man en kæmpe forskel, og man lærer hen ad vejen. 🙂

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 11:56

      Tusind mange gange tak Dea! Det lyder enormt lækkert og det vil jeg i hvert faldt prøve af 😀

  • Reply Irene 4. august 2016 at 11:52

    Du vil ikke fortryde, men vær på forkant når du skal ud og spise… Research inden du går på restaurant ellers går du måske i pomme frites fælden, og ring til værten næste gang du skal til middag og forbered dem/eller tag mad med selv. Enjoy!!!

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 11:56

      Tusind tak! 🙂

  • Reply Tino Marcel 4. august 2016 at 12:05

    Hej Dina

    Jeg har definitionen på veganer her:
    Mobile Nav Search
    Definition of veganism
    You are hereHome » Go vegan » Definition of veganism
    “Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose.”
    Og her har jeg to hjemmesider, hvor du kan læse om sund plantekost:

    drmcdougalldanmark.wordpress.com
    Plantemad.dk

    På McDougall’s egen originale side (der er et link på den første hjemmeside) der kan du også finde en gratis 10 dages madplan udover tonsvis af artikler omkring mad og sundhed 🙂

    Mvh
    Tino Marcel

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 12:07

      Hej Tino! Tusind tak, det vil jeg kigge nærmere på 🙂

  • Reply Julie JT 4. august 2016 at 12:20

    Hej Dina 🙂

    Jeg gjorde det samme for et par måneder siden; prøvede veganisme af i én uge, for at se om det var så svært, dyrt og omfattende, som jeg troede det var. Og det var det slet ikke! Da ugen var omme, kunne jeg slet ikke forestille mig at vende tilbage til animalske produkter! Man laver nemt mange “fejl” i starten og det er helt okay. F.eks. havde jeg ikke lige tjekket varedeklarationen på min foretrukne tandpasta (Zendium) og den indeholder åbenbart både ægge- og mælkeproteiner (wtf?!).

    Men overordnet set, er dét at blive veganer noget af det bedste jeg nogensinde har gjort! Jeg har det bedre fysisk og mentalt, jeg har bedre samvittighed og jeg har fundet en helt ny glæde i at lave mad!

    Jeg håber, at du får en lige så god oplevelse ud af det, som jeg gjorde og husk, at der er masser af hjælp, inspiration og støtte at hente i de forskellige veganske grupper på Facebook! 🙂

  • Reply Nadia Hall 4. august 2016 at 12:22

    Hvor er det fedt, at du vil prøve livet som veganer! Da jeg startede som veganer, syntes jeg, at det var svært at se alle de muligheder, der var, når det kom til måltider. Derfor brugte jeg meget følgende blogs:
    Neohippie
    Veganer.nu
    Mia Sommer
    Held og lykke med det! 🙂

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 12:32

      Tusind tak og dem vil jeg da tjekke ud! 😀

  • Reply Maja Børsting 4. august 2016 at 12:55

    Så vil jeg anbefale dig at se de dokumentarer der er om det, så får du automatisk meget lettere ved det veganske.

    Der findes en mild én som Cowspiracy, og så findes den grove Earthlings. Og den danske Mød dit kød.

    Fat, sick and nearly dead. Forks over knives. Er andre eksempler, men mere kostrelaterede.
    Fine råd du ellers har fået ?

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 12:59

      Tusind tak, skal helt klart se noget dokumentar i aften så..! 🙂

  • Reply Alberte 4. august 2016 at 13:00

    Hej, hvor er det sejt at du prøver det af i en uge 🙂 jeg håber du finder ud af at det er for dig!
    At spise vegansk er noget af det lækreste du kan komme til, og der findes millioner af fantastiske opskrifter. Der er tilmed – hvis du mangler lidt “kød” – erstatningsprodukter, fx lavet på hvedegluten (seitan), som kunne narre de fleste til at tro de spiste kød. Fx har Naturli’ et produkt kaldet seitan skiver der er fantastiske i tortilla! Og, hvis du mangler creme fraiche, fx til guacamole, så gør dig selv en tjeneste og tjek Oatlys fraiche ud – det kan typisk fås i Irma.
    Og et handy tip til lidt vegansk junk food er, at de klassiske Oreos er veganske 😉
    Jeg vil helt klart anbefale dig at finde nogle dokumentarer om det at spise plantebaseret og det at være veganer, da det helt klart var med til at jeg tog skridtet sidste år. Cowspiracy og Forks Over Knives (de er på Netflix begge to) er mine yndlings, da de indeholder minimalt med ubehagelige scener, men Earthlings skulle også være virkelig god, hvis du vil se med dine egne øjne hvordan hele industrien faktisk fungerer.
    Og Vegucated er også virkelig god, og ikke nær så ubehagelig! (Findes også på Netflix)
    Og ja, held og lykke, og husk at varedeklarationer og internettet er dine venner 🙂 og meld dig endelig ind i nogle veganske Facebookgrupper hvis ikke du har gjort det – (((Vegansk Mad))) og Vegansk Livsfilosofi er supergode.
    Og som en anden skrev – hvis det er, eller kommer fra et dyr, så er det ikke vegansk. Om det så er mælk, æg, honning, kød, læder, uld, etc…. God fornøjelse! 🙂

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 13:07

      TUSIND MANGE GANGE TAK! Hold da op med en masse viden du lige gad mig, skal helt klart se en masse dokumenterer i aften! Jeg vil følge dine råd undervejs forløbet og måske også fremover 🙂

  • Reply Line 4. august 2016 at 13:05

    Fedt! Jeg vil anbefale dig bland andet at gå ind på plantemad.dk og tjekke Forks over Knives ud (bare søg det på google, så kommer hjemmesiden!) – der finder du research OG en masse fantastiske, mættende samt sunde opskrifter – du skulle jo gerne få den bedste uge/start/oplevelse som overhovedet muligt! Ellers vil jeg sige, at det faktisk er temmelig nemt. Nemmere end mange tror! Du skal blot huske (især i starten) at spise nok (ISÆR af frugt, havre, ris og den slags sunde, hele kulhydrater) ; for plantemad ryger hurtigere igennem systemet, og så er det overordnet mere kaloriefattigt end animalske fødevarer; så der skal en del mere til, før du er mæt i længere tid og får de min. 2000 kalorier, som er det bedste for den gennemsnitslige kvinde. Så igen – vær ikke bange for kalorier osv. spis nok af de sunde kulhydrater! En dag kunne blandt andet se sådan her ud:
    Morgenmad: 1-2 store glas vand, derefter 3 bananer (eller mere, hvis du er meget aktiv) blendet med spinat og vand/plantemælk. Her kan du også hælde det i en skål og så putte chiafrø, kerner og havregrøn eller musli på, så det mætter ekstra. Eller fryse bananerne på forhånd dagen før – så bliver det nicecreme!
    Mellemmåltid: Mere vand (er jo generelt vigtigt at huske igennem hele dagen – især før et måltid) og frugt, hvis du bliver sulten.
    Frokost: Endnu en smoothie med bananer og andet frugt ELLER en portion ris, fuldkornspasta eller lignende med grøntsager og tomatsauce ELLER et par stykker frugt først efterfølgende nogle stykker rugbrød/grov boller med humus- eller avocado og tomat..
    Mellemmåltid: igen frugt, juice, gulerodsstænger eller andet, hvis du får lyst til det.
    Aftensmad: Kan være lignende frokosten med ris, pasta eller lignende – eller bagte kartofler i ovnen med ketchup og humus til, eller det, som du lige har lyst til. Det kan også være kartoffelsuppe, tomatsuppe, champignonssuppe – kun din fantasi sætter grænsen 🙂
    Hvis du har brug for hjælp med, hvad du skal spise, er du velkommen til at kontakte mig.
    Facebook: Line Østergaard Hylke Thomsen.
    Du kan også tjekke min Instagram ud, hvis du mangler inspiration: Line Hylke.
    Jeg selv spiser vegansk på en måde, der er så sund og optimal som muligt – uden at være for besværligt m.m., da jeg har nogle sygdomme, som er jeg ved at komme af med udelukkende gennem kosten. Derfor har jeg læst (måske for) meget om emnet, når det kommer til studier m.m., da det har interesseret mig igennem mange år – også inden, jeg blev veganer!

    Held og lykke med det hele!

    Kh Line

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 13:11

      Tusind tak med alle de ideer du kom med hehe! Jeg vil helt klart bruge dine ideer, tusind tak igen! 🙂

  • Reply Barbara 4. august 2016 at 13:16

    Hei =)
    Held og lykke, det er rigtig god stil!
    Prøv at Google Anima Grøn Glæde Kogebog. Så kommer der en gratis pdf version frem. Der er meget lækker inspiration. Ellers når du har lyst til lasagne eller chokolademousse, så skriv rettens navn og vegan bagefter på Google – der er altid en opskrift, altid en løsning =D

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 13:51

      Tusind tak, det vil jeg prøve! 🙂

  • Reply Daniel Giovanni Lillesøe 4. august 2016 at 15:05

    Hej Diana

    Der er mange nemme løsniger alt efter hvor travl din dag er og hvor meget tid du har. Jeg træner en del ved siden af så har jeg har en meget struktureret tilgang til min mad.
    Groft sagt så er det delt i 3 dine proteiner, kulhydrater og fedt.

    Protein eksempler: Alle slags Bønner, Linser, quinoa, Soy4you, Tempeh, Seitan, Qumph, Hemp seeds, Hørfrø, Chia frø.
    Kulhudrater, Ris, Linser, pasta, kartofler, sødekartofler osv.
    Fedt, Penutbutter (helst urthekram), Advocado, kokos olie, advocado olie, Udos Choice.

    Super fedt du prøver det af.
    Prøv at følge nogle af de veganske grupper på Fb. Eks. trænede veganer.

    Derudover er der et hav af restaurenter efterhånden (især burger restaurenter) hvor du også kan spise vegansk. Halifax, Grillen, Cafe N.

    Hent Appen Happycow, den kan vise dig veganske/vegetariske spisesteder.

    BH
    Daniel

    • beautyydina
      Reply beautyydina 4. august 2016 at 15:08

      Tusind tak, det vil jeg prøve! 🙂

    Skriv kommentar